Een beller is sneller…

Is bellen inderdaad sneller? Ik kan jullie zeggen dat Claudia Bouwens alias Het BELmeisje in een tijdsbestek van drie uren mijn ogen heeft geopend en kan daardoor deze vraag volmondig beantwoorden met JA!

Ik weet niet of jullie het gevoel kennen om tijdens een workshop met open mond op het puntje van je stoel te zitten (of er bijna vanaf te vallen), dit was namelijk mijn ervaring toen wij een workshop van De ArbeidsBELmiddelaar kregen. Ik neem jullie mee in mijn ervaringen.

Pak de regie!
Op 19 juni 2018 gaf Claudia voor medewerkers van het Werkbedrijf Apeldoorn en voor klanten een belworkshop. Daar zitten we dan. Met zo’n kleine 100 mensen in een zaal. Ik ben ontzettend benieuwd wat er komen gaat, mede doordat ik al wat filmpjes van het belmeisje op YouTube heb gekeken (aanrader). Daar komt ze dan, met een positieve vibe staat Claudia voor ons en stelt ze zich voor. Wat ik hier zo mooi aan vind is dat ze zichzelf ook kwetsbaar opstelt in haar verhaal hoe ze heeft bereikt waar ze nu staat. Dit maakt het meteen persoonlijk en er ontstaat een connectie met de zaal. In haar verhaal gebruikt ze termen als, blijven investeren in jezelf, je mag vallen en je neemt zelf regie. Maar hoe neem je zelf de regie als je altijd maar wacht op een vacature? Daar ligt de kracht van het belmeisje! Je gaat eerst kennis maken met de organisatie waar jij mogelijk de volgende stap in je loopbaan wil gaan zetten, door middel van een vakinhoudelijk gesprek.

Want, waarom een brief gaan schrijven terwijl je de organisatie nog niet eens kent?

Maar hoe pak je dit dan aan?

Ik zorg wel voor de koekjes!
Claudia gaat voor vier mensen tijdens deze workshop live bellen, spannend! Maar, zoals ze zelf zegt, bellen voor een ander is altijd makkelijker dan voor jezelf bellen. Eerst wil ze graag het persoonlijke verhaal weten van degene voor wie ze gaat bellen. Ze heeft van tevoren uitvraag gedaan bij welke organisaties er graag achter de voordeur gekeken wil worden. Haar doel is om een koffie afspraak te maken voor meer inzicht in de functie en organisatie. Dan begint ze haar zoektocht op LinkedIn. De bedrijfspagina van de desbetreffende organisatie wordt opgezocht en vervolgens komt de informatie naar je toe! De medewerkers van de organisatie zijn zichtbaar en zo kunnen er twee namen worden genoteerd waar een vakinhoudelijk gesprek mee gevoerd kan worden. De organisatie wordt opgebeld en ze vraagt naar één van de medewerkers waarvan ze het LinkedIn profiel heeft bekeken.

Ze maakt haar telefoongesprekken heel persoonlijk door bijvoorbeeld voornamen te gebruiken. Daarnaast maakt ze gebruik van de formule Aandacht, Bedanken en Compliment (ABC-methode).

Ze telefoneert met een flair waar je ‘u’ tegen zegt en weet zo snel verbindingen te creëren. Daarnaast is de regie in de gesprekken ook erg belangrijk, zodat je duidelijk kan maken wat je wil. Een koffie afspraak is dan ook snel gemaakt met de woorden: “als jij voor de koffie zorgt, dan neem ik koekjes mee!” Natuurlijk is dit makkelijker gezegd dan gedaan. Dat Claudia en haar aanpak een aanstekelijke werking hebben blijkt ook wel tijdens de workshop. Er ontstaan namelijk ook al mooie initiatieven onder de aanwezigen om ook voor elkaar te gaan bellen.

En dan nu, actie!
In de middag hebben we, onder begeleiding van Claudia, met een aantal collega’s van het Werkbedrijf Apeldoorn het geleerde in de praktijk gebracht. Wat was dit ontzettend gaaf om te doen! Klanten hebben zich van tevoren op kunnen geven voor deze belmiddag, door middel van het invullen van een wensenlijstje. En dat is ook precies wat we deze middag hebben gedaan, wensen vervullen. Met de collega’s hebben we deze middag 38 vakinhoudelijke gesprekken geregeld voor onze klanten die zich aan het oriënteren zijn op een volgende stap in hun loopbaan.

Wat een energie onder de collega’s! Zelf heb ik ook koffie afspraken kunnen realiseren en wat mij verbaasde is hoe gemakkelijk dit gaat. Werkgevers staan hier echt open voor en vinden het een eer dat iemand geïnteresseerd is in wat er allemaal achter de voordeur gebeurt. Er wordt dan ook snel tijd gemaakt voor een vakinhoudelijk gesprek en wie weet waar dit allemaal tot kan leiden.

De klanten voor wie wij hebben gebeld zijn ook erg enthousiast wat we in deze middag voor hen hebben kunnen realiseren en ik moet zeggen; dit voelt goed! Ik weet zeker dat ik deze aanpak vaker ga gebruiken, zowel in mijn werk als privé. Ik ben enorm geïnspireerd geraakt door Claudia en heb veel van deze dag geleerd.

En nu ben ik benieuwd hoe jij je volgende stap in je loopbaan gaat zetten.
Wacht je die vacature af, of klim je in de telefoon?

Deze blog is geschreven door Milou Titulaer, adviseur werk bij het UWV WERKbedrijf n.a.v. de BEL-workshop die ik mocht verzorgen voor zowel “werkzoekers” als ook voor de adviseurs van het UWV Stedendriehoek en Noord – West Veluwe.

Meer weten over adviseur Milou? Ga een connectie met haar aan op LinkedIn.

LinkedIn: linkedin.com/in/milou-titulaer-89219529

Deel verhaal